شما در حال مشاهده نسخه موبایل وبلاگ

مرجع پاسخگویی به سوالات شرعی

هستید، برای مشاهده نسخه اصلی [اینجا] کلیک کنید.

حکم شرعی داشتن طلسم طرطبه در نماز چیست؟

در حین نماز نباید از طلسم طرطبه و یا هر دعا و طلسمی که موجب جذب جنس مخالف میشود استفاده کرد.

استفاده از طلسم طرطبه در حین روزه داری بدون مانع است اما احتیاط بر این است که از آن استفاده نشود.

طلسم طرطبه نجاست نیست که منعی از لحاظ دین داشته باشد اما به سبب تحریک قوای جنسی بهتر است در اعمال دینی در دست شخص نباشد.

مرکز پاسخگویی سوالات شرعی گویا

نزدیکی در شب چهارشنبه چه عواقبی برا فرزند داره؟

متن سوال:
نزديکي در شب چهارشنبه چه عواقبي برا فرزند داره؟ در هنگام نزديکي بسم الله و صلوات هم فرستاده شده... زوج هم اصلا حواسش نبوده که اون شب نبايد اين کار رو کرد. ممنون مطمئنا انعقاد نطفه در اون شب نبوده بلکه 2 -3 روز بعد از نزديکي اين اتفاق افتاده... خيلي نگرانم..چه کارايي ميشه الان انجام داد.... خواهش ميکنم کمکمون کنيد
باسلام خدمت شما پرسشگر محترم پرسش گر گرامي اگر چه نزديکي در شب چهارشنبه مکروه است. ولي حرام نيست، و گناهي هم انجام نشده، بلکه برعکس اصل نزديکي ثواب هم دارد، و شما هم گفتيد که انعقاد نطفه هم در آن شب نبوده است، به هر حال کراهت لزوما به اين معنا نيست که عيب و نقصي در فرزند تان پديد مي آيد، اسلام براي سلامت جسمي و روحي و رواني ، فکري و ذهني و ... فرزند، دستورعمل‌هايي براي زمان و مکان و چگونگي آميزش و.. دارد. از جمله در معارف ديني آمده است که جماع يا آميزش با همسر در شب هاي چهارشنبه و شب اول ماه (غير از شب اول ماه رمضان که مستحب است) و وسط و آخر ماه قمري و نيز در ساعات اول شب و شب هاي ماه گرفتگي و طوفان هاي شديد و هنگامي که قمر در عقرب است، مکروه است. البته آن چه که در روايات مکروه شمرده شده، آميزش جهت انعقاد نطفه است، نه صرف آميزش. (پس شما نبايد نگران باشيد)، ممکن است جهت و علتش آن باشد که در زمان قرار گرفتن قمر در برج عقرب, يا ساعات و شب هايي که مکروه اعلام شده تشعشعاتي از ماه ساطع گردد که براي نطفه و جنين مضر باشد. البته اگر چنين اتفاقي حتمي بود و يا غالبا در جنين تأثير منفي مي گذاشت قطعا آميزش در شب چهارشنبه حرام مي شد. از حکم مکروه آن مي فهميم يا زيان وارده بر جنين در حد نگران کننده نيست و يا گاهي ممکن است در برخي جنين ها تأثير نگران کننده بگذارد نه در همه جنين ها و نه در بيشتر آن ها. به هر حال اگر در شب چارشنبه مذکور در پرسش نطفه اي منعقد شده باشد، نگراني را مي توانيد با دعا و صدقه و انفاق مال در راه خدا و استغفار از بين ببريد. مکروه بودن آن نيز از روايتي استفاده مي شود که پيامبر (ص) به حضرت علي (ع) در شب ازدواج شان سفارش فرمودند، براي اطلاع از روايت مي توانيد به کتاب حلية المتقين علامه مجلسي و ريحان? بهشتي ،سيما مخبر، و چگونه فرزند نابغه داشته باشيم ،محسن کاظمي و مراجعه نماييد. در ضمن با استفاده از راه کارهايي که در کتاب ريحانه بهشتي آمده از دعاها و توصيه هاي بهداشتي پزشکي مي توانيد به صحت فرزند اطمينان بيشتري پيدا کنيد. موفق و پيروز باشيد.

علت چهلم گرفتن برای اموات چیست؟

متن سوال:
سلام میخواستم بدونم چرا برای اموات چهلم گرفته میشه آیا دلیل خاصی داره مثلا برای مرده اتفاقی میافته چون شنیدم که به خاطر تجزیه شدن جسم تو چهلمین روز سر از بدن جدامیشه آیا این مطلب واقعیت داره و دیگه این که بهترین زمان برای دیدار اهل قبور چه زمانیه عصر پنجشنبه یا جمعه؟ و آیا روزی چند رکعت نماز خوندن و قرآن خوندن برای مرده مفیده یا حتما باید خیراتی هم بشه (البته اگر مرده فردی بی آزار و اهل نماز و روزه بوده و حق خوری نکرده و در آخرمعصوم هم نبوده)
سلام علیکم
پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با مركز ملي پاسخگويي به سوالات ديني
سوالات متعددی را بیان کرده اید.به چند نکته توجه کنید:
1- شب چهلم با شب های دیگر فرقی ندارد. آن چه گفته اید ، واقعیت ندارد.
برگزاری مراسم سوم ، هفتم، چهلم و سالگرد، به منظور حفظ یاد و خاطره گذشتگان و احترام به آن‌ها است. موجب تسکین قلوب بازماندگان می‌گردد. در آموزه‌های دینی به برگزاری این گونه مراسم به صورت خاص (هفتم، چهلم و سالگرد) تصریح نشده، بلکه از آموزه‌های دینی استفاده می‌شود که به زیارت قبور رفته و یا به فعالیت هایی پرداخته شود که از آن‌ها به عنوان خیرات و مبّرات و باقیات صالحات یاد می‌شود. بر این اساس برگزاری مراسم هفتم و چهلم و سالگرد به جهت خیراتی که در این مراسم برای رفتگان به عمل می‌آید، از سنت‌های پذیرفته شده بوده و هست.
2- هر دو زمان، عصر پنجشنبه یا روز جمعه ، برای زیارت اهل قبور مناسب است.
در باره استحباب زيارت اهل قبور در روز جمعه ،مخصوصا از اذان صبح تا طلوع خورشيد رواياتي وارد شده ،چنان كه راوي از حضرت باقر (ع) در باره زيارت قبور سؤال نمود و حضرت فرمود:
« إِذَا كَانَ يَوْمُ الْجُمُعَةِ فَزُرْهُمْ، فَإِنَّهُ مَنْ كَانَ فِيهِمْ فِي ضِيقٍ وُسِّعَ عَلَيْهِ مَا بَيْنَ طُلُوعِ الْفَجْرِ إِلَى طُلُوعِ الشَّمْسِ؛(1)
هر گاه روز جمعه شد ، آن ها را زيارت كن ،زيرا بين طلوع فجر و طلوع خورشيد به هر كدام از آن ها كه در تنگي باشد ،وسعت و فراخي داده مي شود».
3- از روایت استفاده می شود خیرات و طلب آمرزش برای اموات در وضعیت آن ها در آخرت تاثیر خواهد داشت. برای اموات از هر چیز بهتر و مفیدتر صدقه و احسان به فقرا و اهدای ثواب آن برای مردگان است. رسول گرامی اسلام (ص) فرمود: «صدقه حرارت قبرها را از بین می‌برد».(2)
برای اموات بهترین دعا این است که انسان برای آنان از خدای مهربان طلب عفو و مغفرت کند . بخواهد خداوند رحمت و بخشش و نعمت‌هایش را بر آنان نازل فرماید.
روایتی از حضرت صادق(ع) نقل شده، که از آن استفاده می‏شود ثواب‌هایی که در عالم برزخ به مؤمن می‏رسد، تا قیامت ادامه خواهد داشت. حضرت فرمود:
«هر کس نزد قبر مؤمنی هفت مرتبه سوره إنّا أنزلنا را بخواند، خداوند فرشته‏ای می‏فرستد که پیش قبر میت، خدا را عبادت کند. خداوند ثواب عبادت فرشته را برای میت و کسی که إنّا أنزلنا را خوانده می‏نویسد، تا زمانی که خداوند وی را به واسطه این عمل وارد بهشت کند.بعد از سوره حمد، هفت مرتبه إنّ أنزلنا و هر یک از قل أعوذ بربّ الفلق، قل أعوذ بربّ الناس، قل هو الله أحد، و آیه الکرسی را سه مرتبه بخواند».(3)
یکی از صحابه از حضرت رسول(ص) نقل کرده : «برای مردگان خود هدیه بفرستید»، گفتم: هدیه مردگان چیست؟ فرمود: «صدقه و دعا» و اضافه فرمود: «ارواح مؤمنان هر جمعه به آسمان دنیا مقابل خانه‌های خود می‌آیند و فریاد می‌کنند... ای خانواده من، پدر، فرزندان و خویشان من، بر ما مهربانی کنید. آن چه در دست ما بود، عذاب و حساب آن ها بر ما است. نفعش برای غیر ما. ای خویشان ما، به درهمی یا قرص نانی یا جامه‌ای ما را کمک کنید تا خداوند شما را از جامه‌های بهشت بپوشاند».(4)
از روایت برداشت می‌شود که لازم نیست به زیارت قبر مردگان بروید یا مقداری نماز و قرآن بخوانید، بلکه در هر کجا و به هر میزان برای آنان صدقه بدهید و دعا و فاتحه و قرآن بخوانید، ثوابش به آن ها می‌رسد. البته رفتن سر قبر بهتر است، چون اثرات دیگری غیر از فاتحه دارد.
در روایتی دیگر می‌فرماید:«هر صدقه‌ای که برای مرده داده می‌شود، فرشته‌ای آن را می‌گیرد. در طبقی از نور می‌گذارد. بر لب قبر می‌ایستد. با صدای بلند می‌گوید: ای اهل قبور، درود بر شما، بگیرید این هدیه را که بستگان تان برای شما فرستاده‌اند».(5) اگر به احادیث ذکر شده دقت شود، متوجه خواهیم شد که مرده‌ها چشم به راه و چشم انتظار هدیه، دعا و... فرزندان و خانواده خود هستند.
سعد به عباده می گوید:یکی از افراد بنی ساعده در سفر بود که مادرش از دنیا رفت، به رسول خدا (ص) عرض کرد: در غیاب من، مادرم از دنیا رفته، اگر برایش چیزی صدقه بدهم، نفعش عاید وی می‌گردد؟ حضرت فرمود: «بلی». گفت: شما را شاهد می‌گیرم که محوطه درخت خرمایم را که به ثمر نشسته، برای او صدقه قرار دادم.(6)
رفتن به زیارت قبور غیر از فوایدی که برای اموات دارد، برای زندگان نیز مؤثر است؛ زیرا انسان را به یاد آخرت می‌اندازد. هدایا و ثواب‌هایی که برای اموات می‌فرستند، برای زندگان نیز مؤثر است و برای خودشان ثواب دارد. کسی که سوره حمد یا آیت الکرسی یا صدقه یا نماز برای اموات می‌خواند، اول ثوابش به خود زنده می‌رسد، بعد برای میت.
مفهوم خیرات و صدقه اعم است . شامل هر نوع کار خیر ، یا حتی نیت و فکر و اندیشه خیر برای مردم و یا اسلام می شود. می توان هر عمل خیری که به قصد قربت انجام می شود ، ثواب آن را به روح اموات نثار کرد.
پی‌نوشت‌ها:
1. شيخ حر عاملى، وسائل الشيعة، مؤسسه آل البيت عليهم‏السلام قم، 1409 هجرى قمری، ج7‌، ص 415‌.
2. محمدی ری شهری، میزان الحکمه، ماده صدقه، شماره 10342.
3.كامل الزيارات، ابن قولويه القمي، دارالمرتضوية - النجف الأشرف، 1356 ه. ق. ص 222.
4 . محدث قمی، مفاتیح الجنان، بخش زیارت قبور مؤمنین.

حکم استفاده از طلسم طرطبه در جذب جنس مخالف چیست؟

سلام

من برای جذب شوهرم از انگشتری استفاده میکنم که روش طلسم طرطبه خونده شده آیا ایراد شرعی داره؟

همسرم با استفاده از طلسم طرطبه به شدت مخالفه و خبر نداره که دارم استفاده میکنم.

پاسخ:

استفاده از طلسم طرطبه برای بهبود روابط زناشویی مشکل شرعی ندارد اما برای استفاده از آن باید با همسر خود مشورت و به تفاهم برسید و سپس اقدام به استفاده از طلسم طرطبه نمایید

از اموال دولت و بیت المال استفاده ی شخصی کرده ام؟

متن سوال:
باسلام .سوال من چند سال دريک ارگان کارميکردم وازوسايل آنجا استفاده شخصي ميکردم الان که ديگر درآنجا مشغول نيستم وظیفه ام چیست؟
سلام عليکم
اگر اين امر مربوط به زمان نزديک است به گونه اي که ارزش عرفي پول تغييري نکرده است، به مقداري که استفاده ي شخصي کرده ايد بايد به همان ارگان برگردانيد. در اموالي که مثل دارد و مثلش از بين رفته است مثلش را برگردانيد و در اموري که استفاده، استفاده اي بوده که به دين مالي مي انجامد به همان اندازه به همان اگان برگردانيد. (1)
اگر نيازمند توضيح بيشتر هستيد مي توانيد دوباره با درميان بگذاريد يا در eporsesh.com با متخصصين ما به صورت زنده گفتگو کنيد.
(1) با استفاده از مسأله ي 2548 رساله ي محشا

راضی به ازدواجم نبودم و مجبور شدم قبول کنم،‌ الان هم راضی نیستم، عقدم درست است؟

متن سوال:
با سلام من دختري 22ساله هستم من در سن 18سالگي ازسوي پسرعموي مادرم خاستگاري شدم من اصلا علاقه اي به او نداشتم ولي با اين حال مادرم پافشاري کرد که بايد با او ازدواج کنم شب و روز گريه ميکردم ولي کسي اهميت نميداد تا اين که مجبورشدم قبول کنم از اونجايي که خاستگارم خارج از کشور بود يک سال بعد از خاستگاري اي که تلفني بود به ايران امد و از من پرسيد نظر من درمورد ازدواج چيست من ميترسيدم که راستش را بگم براي همين نگفتم که دوستش ندارم و گفتم مشکلي ندارم نامزدم بعد از چند روز دوباره رفت سوئد و پس از يک سال دوباره اومد ديگه برام کابوس شده بود بايد قبل از اين که عقد ميکرديم به اين کابوس پايان ميدادم بالاخره تصميم گرفتم و بهش گفتم که نميخوامش و بخاطر اجبار خانوادم قبول کردم اما از شانس بد من اون هم کمکي بهم نکرد و گفت کاريه که شده نميشه الان جدا بشيم همه فاميل ميدونن خلاصه با اسرار و خواهش و ترس از خانواده نتونستم چيزي بگم و گفتم باشه بر خلاف ميلم براي عقد اماده شدم با اين که ظاهرا خوب ب نظر ميرسيدم و خوشحال بودم ولي از درون راضي به اين ازدواج نبودم بخاطر فاميل غمم رو پشت خنده هام پنهون کردم موقع عقد فقط بغضم گرفته بود سعيمو کردم که از اشک ريختن جلو گيري کنم عقد کرديم و تموم شد الان چند سال گذشته و من بيست و دو سالمه و داره کاراي اقامتمو جور ميکنه تا منم برم سوئد هر وقت مياد ايران غم و عزا ميگيرم خيلي حالم بده پدر مادرمو نميبخشم بخاطر اين کارشون الان هر وقت که نامزدم مياد ايران با بد اخلاقي باهاش رفتار ميکنم چون اصلا هيچ حسي بهش ندارم حتي تا الان يک بار هم دستشو نگرفتم 1-بنظر شما با اين اتفاقات ازدواج من باطله و عقد باطله ايا ميشه اسم اين عقد رو ازدواج اجباري گذاشت ؟

سلام عليکم
از حیثی که سوال کرده اید (بحث رضایت و عدم رضایت) جواب شما این است:
1- اگر زني از طرف يک قدرتي تهديد شود يا تحت فشار قرار گيرد، مثلا پدر و مادرش يا اطرافيان چنين فضايي را براي او ايجاد کنند و اين زن براي دفع ضرر يا دفع آن حرج و مشقت بدون رضايت تن به ازدواج دهد چنين ازدواجي باطل است چرا که از شرائط صحت عقد ازدواج اين است که زن و مرد به ازدواج راضي باشند.
بله در همان فرض بالا اگر بعد از خواندن عقدي که رضايتي در آن نبوده است، بدون اينکه آن عقد را رد کند،‌ راضي شود و بگويد به آن عقد راضي هستم در اين صورت همان عقد خوانده شده (بنا بر احتياط از زمان اجازه) صحيح است. (1)
2- اما اگر زني از روي ضرورت و با در نظر گرفتن فضاي خانواده و پيراموني خويش، خود تصميم بر قبول ازدواج گرفت ازدواجش صحيح است هر چند در اين تصميم او فشار خانواده موثر بوده باشد. لذا اينکه در بحث ازدواج مي گويند طرفين راضي باشند و کسي ايشان را مجبور نکرده باشد به معناي آنچه در بين مردم رايج است نيست. (2)

توضيح:
گاهي شرائط خانوادگي طوري مي شود که زن هر چند شخص مقابل را دوست ندارد و به ازدواج با او رضايت ندارد اما نهايتا خود تصميم مي گيرد که در اين شرائط به او بله بگويد دقيقا مثل کسي که ماشينش را خيلي دوست دارد اما براي اينکه مجبور است خرج درمان فرزندش را بدهد مجبور مي شود اين ماشين را بفروشد،‌ در اين جا هم مي گوييم فلاني در فروش ماشين مجبور بود،‌ اما اين معامله معامله اي است صحيح، لذا در امر ازدواج هم اگر مساله اين گونه بوده است ازدواج ازدواجي است صحيح.
مويد صحت اين ازدواج ها اين است که وقتي طرفين با هم خلوت مي کنند و ارتباط جسمي با هم دارند زن اين عمل را خلاف شرع نمي داند يا اگر با همسرش همبستر شود خود را زنا کار نمي داند که اين امور نشان مي دهد ازدواج و زن و شوهري را قبول کرده است هر چند از اين شوهر خوشش نمي آيد!
در سوالات مرجع تقليد خود را ذکر کنيد تا جواب را دقيق تر و طبق مبناي مرجع تقليدتان ارائه کنيم.
از ارتباط شما با اين سامانه تشکر مي کنيم. سواي ارتباط با ما از طريق سوالات قسمت آف لاين،‌ مي توانيد در سايت http://www.eporsesh.com/ به صورت زنده با کارشناسان ما در حوزه هاي مختلف گفتگو کنيد.

منابع
(1) مساله هاي 2370 و 2374 رساله ي محشا
و با استفاده از العروه الوثقي کتاب النکاح،‌ بحث اولياي عقد مساله هاي 18 و 21
و با استفاده از رساله ي آموزشي رهبري ج2 بحث معاملات ص

بدون رضایت پدر مادرم میتوانم به خانه اقوام و قوم و خویش ها بروم؟

متن سوال:
پدر و مادر من با بعضی از اقوام ما که صله رحم ایشان هم هستند، سر امور مالی مشکل دارن و بحث کردن و خونه هم نميرن , من چون مجردي مسافرت ميکنم ايا ميتونم براي عيد ديدني به خونه ایشان برم يا خير , و چون سنم 18 هست ايا بايد اجازه بگيرم و پدر مادرم رضايت بدن که خونه اونا برم يا خير؟ اصلا من وظيفه دارم باز هم خونه داييم برم يا خير؟

سلام عليکم
1- اما با تلفن و امور ديگر هم ميتوان صله ي رحم انجام داد لذا اينکه حتما لازم باشد به خانه ي دايي برويد اينگونه نيست و از طرق ديگر هم مي توانيد صله ي رحم را انجام دهيد. به عبارتي ديگر صله رحم متوقف بر مراوده و رفت و آمد ‏نيست و با احوالپرسي و پيغام فرستادن از طريق تلفن يا نامه (پيامک) هم محقق مى‌شود.‏
2- رفتن به خانه ي ايشان اگر به گونه اي باشد که اصلا پدر و مادر شما مطلع نشوند لذا ناراحتي هم پيش نيايد في نفسه ايرادي ندارد.

با خانمم و پدرش دعوایمان شد و بچه ها را بدون اجازه ی من به همراه خانواده اش به سفر برد،‌ حق با کیست؟

متن سوال:
با خانمم و پدرش دعوایمان شد و بچه ها را بدون اجازه ی من به همراه خانواده اش به سفر برد،‌ حق با کیست؟ من راضی نیستم! نماز همسرم در این سفر تمام است؟ پدر زنم ولایت بر فرزندان من دارد؟ حرف من مقدم است یا پدرزنم؟

سلام عليکم
1- در مورد بچه هاي صغير ولايت با پدر يا جد پدري است. (1)
2- ولايت همچنان که گذشت با پدر است اما اين تذکر بد نيست که بحث ولايت غير از بحث حضانت و حق سرپرستي است زيرا در مورد حضانت:
الف: حق سرپرستى طفل پسر باشد يا دختر، بنابراظهر تا دو سال براى مادر است، اما بعد از دو سال تا هفت سال پدر هم حق سرپرستى دارد، و در اين پنج سال احوط آن است كه حق سرپرستى پسر با پدر و دختر با مادر است، ولى بعد از هفت سال حق سرپرستى، فقط از آن پدر است.
ب: اگر زنى كه آزاد، مسلمان و عاقل است دخترى داشته باشد، تا هفت سال دختر تمام نشده، پدر نمى‌تواند او را از مادرش جدا كند. (2)
3-يکي از شرائط شکسته شدن نمازهاي چهار رکعتي در مسافرت اين است که: براى كار حرام سفر نكند، و همچنين است اگر خود سفر حرام باشد، مثل آن كه براى او ضرر داشته باشد، يا زن بدون اجازۀ شوهر مگر سفرهاي واجبي مثل سفر حج واجب، ... پس اگر اين شرط رعايت نشود نماز شکسته نخواهد بود. (3)
4-اگر زن مجبور باشد به اين معنا که اختياري از خود ندارد و به زور برده مي شود و الا خود بدون اجازه ي شوهرش نمي رفت و اين اجبار باعث شده است موضوع براي اجازه از شوهر از بين برود و صدق سفر حرام و گناه نکند مساله متفاوت مي شود و تشخيص اين که کدام يک از صور مساله است با خود مکلف است.
5-پدر زن بر دختر بالغ و عاقل و رشيد خود و فرزندان او در فرض سوال ولايتي ندارد. (4)
6-در صورت تعارض بين پدر و شوهر در بحث خروج از منزل، اجازه ي خروج از منزل با شوهر است. (5)
تذکر مهم:
غالبا اين مشکلات با بيان احکام شرعي به نتيجه اي نخواهد رسيد و قبل از ورود به بحث احکام شرعي و مسائل حقوقي آنچه چه بسا اولويت دارد مشاوره است. به شما توصيه مي کنيم قبل از هر اقدامي با مشاور متخصص مشکل خود را در ميان بگذاريد، شما مي توانيد با مشاورين ما در eporsesh.com به صورت زنده گفتگو کنيد.

منابع
(1) استفتاءات (بهجت)؛ ج‌4، ص: 139 و ج‌4، ص: 515 با استفاده از س 5069 و 6305
(2) مساله هاي 1984 و 1985 رساله ي آيت الله بهجت
(3) رساله توضيح المسائل (بهجت)؛ ص: 208 بين مساله هاي 1052 و 1053
(4) رساله ي آيت الله بهجت بحث احکام اولاد م1982 به بعد
(5) استفتائات آيت الله بهجت ج4 س
1